Změny v novele silničních zákonů 2025


22.05.2025 | Tiskové zprávy

Ilustrační fotoPro nové řidičské oprávnění, jeho výměnu z důvodu uplynutí platnosti nebo kartu řidiče už nebude nutné chodit osobně na úřad. Vše půjde vyřešit přes Portál dopravy a doklad si následně vyzvednout na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. Umožňuje to novela několika silničních zákonů, kterou schválili senátoři. Mezi novinkami je také tzv. poptávková doprava, pravidla pro automatizovaná vozidla, vznik Inspekce silniční dopravy (INSID) nebo prodloužení evidenční kontroly na dva roky. Změny ještě posoudí prezident republiky.

 





Detailnější přehled změn v novele silničních zákonů 2025  

Ke stažení:

Hlavní oblasti úpravy

1. Inspekce silniční dopravy

  • transformace státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu na správní úřad s celostátní působností podřízený Ministerstvu dopravy
  • správní úřad vznikne formálně v průběhu dubna či května 2025, kdy bude možné jmenovat jeho ředitele, přičemž svěřenou působnost začne vykonávat od 1. července 2025
  • působnost
    - státní odborný dozor v silniční dopravě (ve všech věcech podle zákona o silniční dopravě s výjimkou taxislužby)
    - nízkorychlostní kontrolní vážení (podle zákona o pozemních komunikacích)
    - technické silniční kontroly (podle zákona o silničním provozu)
    - kontroly umístění, upevnění a zajištění nákladu (podle zákona o silničním provozu)
    - kontroly dodržování omezení jízdy některých vozidel (podle zákona o silničním provozu)
  • kontroly budou probíhat především na pozemních komunikacích nebo též v provozovnách dopravců
  • inspektoři silniční dopravy budou mít obdobná oprávnění jako policisté (nebude nutná součinnost policie), např. oprávnění zastavovat vozidla, kontrolovat doklady, vybírat kauce, zabránit v jízdě vozidla
  • inspektoři silniční dopravy budou mít přístup k údajům vedeným v relevantních informačních systémech veřejné správy (Rejstřík podnikatelů v silniční dopravě, registr řidičů, registr silničních vozidel, informační systém digitálního tachografu atd.)
  • inspektoři silniční dopravy budou obvykle nosit služební stejnokroj a jejich vozidla budou zvlášť barevně označena (včetně tzv. modrých majáků), platit pro ně budou i některé výjimky z pravidel silničního provozu

2. Poptávková doprava

  • specifická forma veřejné linkové dopravy, poskytovaná na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících.
  • v licenci bude vymezeno území, ve kterém bude poskytována – nebude předem určená trasa linky (ta bude pokaždé tvořena na základě poptávky cestujících – „pavučinově“)
  • poskytována bude primárně malými vozidly označenými  střešní svítilnou zelené barvy s nápisem „LINKA“
  • cestující budou nastupovat a vystupovat nejen na standardních zastávkách, ale v případě malých vozidel i na jiných předem určených vhodných místech
  • jízdní řád bude obsahovat zastávky a jiná místa, kde mohou cestující nastupovat a vystupovat, a další podrobnosti o poskytovaných službách (denní dobu, kdy je poskytována, způsob objednání přepravy, podmínky přepravy atd.)
  • v rámci poptávkové dopravy budou muset dopravci plnit povinnosti vztahující se k provozování veřejné linkové dopravy (například uveřejnit smluvní přepravní podmínky a tarif, pečovat o bezpečnost přepravovaných osob a jejich zavazadel či vytvářet podmínky pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace)
  • poptávky budou cestující tvořit pomocí aplikací
  • vzniká na základě žádosti krajů a po konzultaci s dopravními autobusovými společnostmi a provozovateli aplikací

3. Redukce agend v působnosti Ministerstva dopravy

  • přesun kompetence k výkonu státního odborného dozoru a projednávání přestupků v oblasti mezinárodní linkové osobní dopravy z Ministerstva dopravy na dopravní (tedy krajské) úřady
  • přesun kompetence k projednávání přestupků dopravců v taxislužbě a zprostředkovatelů taxislužby spáchaných v hlavním městě Praze z Magistrátu hlavního města Prahy na úřady městských částí – Ministerstvo dopravy tuto přestupkovou agendu už nebude vykonávat z pozice orgánu druhé instance
  • zrušení kompetence Ministerstva dopravy k vydávání řidičských průkazů osobám, které jsou členy zastupitelských úřadů cizích států nebo zahraničních služeb akreditovaných v České republice – tyto osoby budou moct za stanovených podmínek prokazovat řidičské oprávnění řidičským průkazem vydaným jejich státem (i pokud neodpovídá vídeňské ani ženevské Úmluvě o silničním provozu)
  • přesun kompetence k zápisu vozidel členů diplomatické mise do registru silničních vozidel a k výkonu souvisejících činností z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zahraničních věcí
  • stanovení výjimek z vybraných technických požadavků kladených na dovezená silniční či zvláštní vozidla předem a paušálně vyhláškou – tyto výjimky už nebudou muset být udělovány Ministerstvem dopravy ve správním řízení
  • zrušení vyznačování povolení k provozu sportovního vozidla na pozemních komunikacích ve sportovním průkazu vozidla Ministerstvem dopravy – jde o nadbytečný administrativní úkon

4.  Zefektivnění kontrol povinností v silniční dopravě

  • prodloužení délky zajížďky k technickému zařízení při nízkorychlostním kontrolním vážení nebo k mobilní kontrolní jednotce, do stanice technické kontroly nebo do stanice měření emisí při technické silniční kontrole, a to z 16 kilometrů (včetně cesty zpět) na 50 kilometrů
  • rozšíření oprávnění obecní policie k zastavování vozidel taxislužby za účelem kontroly povinností v oblasti taxislužby – nebude muset být vázáno na kontroly plnění povinností týkajících se pouze bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
  • zrušení povinnosti dopravních úřadů zjišťovat a řešit zdroj ohrožování provozu veřejné linkové dopravy osob a souvisejících dalších povinností – v praxi nebylo využíváno
  • umožnění provádění části kontrolní přepravy v osobní dopravě i ve správním obvodu jiného (než obecně příslušného) dopravního úřadu
  • možnost zabránit vozidlu v jízdě (použitím tzv. botičky či zadržením dokladů) i v případě porušení pravidel týkajících se přepravy nebezpečných věcí
  • doklad o výsledku nízkorychlostního kontrolního vážení bude provozovateli vozidla zasílán pouze v případě, že bylo zjištěno překročení stanovených limitů
  • dílčí upřesnění např. ve vymezení kontrolních pravomocí celních úřadů podle zákona o pozemních komunikacích, v možnosti zadržování řidičského průkazu (pouze ve vztahu k protiprávním jednáním týkajícím se řízení vozidla) či v doplnění možnosti podrobit mentora sedmnáctiletého řidiče vyšetření na ovlivnění alkoholem či jinými návykovými látkami

5. Zefektivnění vynucování povinností v silniční dopravě

  • kauce – komplexní revize právní úpravy kaucí v zákoně o silniční dopravě, zákoně o silničním provozu a zákoně o pozemních komunikacích s cílem, aby právní úprava v těchto 3 zákonech neobsahovala nedůvodné odchylky, které ztěžují aplikaci rozdílné úpravy pro kontrolní i přestupkové orgány.,
  • doručování do ciziny – nepodaří-li se v řízení o přestupku doručit adresátovi do ciziny písemnost, budou tato i všechny další písemnosti v tomto řízení doručovány prostřednictvím veřejné vyhlášky – nebude nutné ustanovovat opatrovníka
  • přenesení působnosti k projednávání přestupků řidičů v oblasti nízkorychlostního kontrolního vážení z celních úřadů na obecní úřady obcí s rozšířenou působností (ty již nyní projednávají přestupky provozovatelů vozidel zjištěné nízkorychlostním i vysokorychlostním kontrolním vážením) – příkazem na místě je bude projednávat policie a Inspekce silniční dopravy
  • navýšení horní hranice přirážky k jízdnému v zákoně o silniční dopravě a zákoně o dráhách z 1 500 Kč na 2 500 Kč – konkrétní výši přirážky stanoví dopravci v přepravních podmínkách
  • dílčí změny – např. navýšení horní hranice sazby pokuty za přestupek dopravce týkající se vedení záznamů o dobách řízení či odpočinku řidiče z 350 000 Kč na 500 000 Kč, doplnění některých skutkových podstat přestupků (porušení povinnosti odstraňování neplatných jízdních řádů, nestahování záznamů o dobách řízení, bezpečnostních přestávkách či dobách odpočinku, ohrožení jiného řidiče při odbočování), umožnění projednání některých přestupků příkazem na místě, rozšíření okruhu údajů vedených v Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě, zakotvení přístupu úřadů městských částí v Praze do centrálního registru řidičů

6. Tatraktory

  • traktory o největší povolené hmotnosti převyšující 3 500 kg a konstrukční rychlosti 80 km/h nebo vyšší (schváleny jako traktory, tedy zvláštní vozidla, ale zpravidla využívány jako nákladní vozidla, tedy silniční vozidla) budou podléhat mýtnému
  • k jejich řízení se bude vyžadovat
    - řidičské oprávnění pro vozidla skupiny C1 nebo C (nyní stačí T)
    - profesní způsobilost
    - dopravně psychologické vyšetření
  • přechodné období – požadavky na řidiče se po dobu 1 roku nebudou vztahovat na ty řidiče, kteří jsou nyní oprávněni tato vozidla řídit (tj. současní držitelé řidičského oprávnění pro vozidla skupiny T nebo C)
  • dílčí úprava některých pravidel tak, aby se vztahovala nejen na nákladní vozidla, ale i na tato vozidla
  • budou moct využívat i dálnice (dochází k upřesnění dosud nejasné definice v zákoně o pozemních komunikacích)

7. Správní poplatky

  • revize položky zákona o správních poplatcích upravující poplatky za správní úkony podle zákona o silniční dopravě
  • budou se vybírat již za přijetí žádosti (nikoli až za provedení požadovaného úkonu správním orgánem)
  • navýšení některých poplatků
    - povolení k provozování vnitrostátní linkové osobní dopravy – u vnitrokrajské linky nebo linky městské autobusové dopravy z 300 Kč na 500 Kč a u mezikrajské linky z 500 Kč na 1 000 Kč
    - přijetí žádosti o udělení oprávnění řidiče taxislužby nebo žádosti o zápis vozidla do evidence vozidel taxislužby – z 500 Kč na 1 000 Kč
  • doplnění správního poplatku za přijetí žádosti o vykonání zkoušky odborné způsobilosti pro provozování silniční dopravy - 1 000 Kč

8. Veřejné služby v přepravě cestujících

  • doplnění možnosti objednatelů veřejných služeb v přepravě cestujících zajišťovat prostřednictvím dopravců dopravní obslužnost státu, krajů či obcí na základě veřejnoprávních smluv uzavřených s jinými objednateli
  • dílčí změny v postupech týkajících se nabídkových řízení a jejich přezkumu podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících – využití pravidel v zákoně o zadávání veřejných zakázek, nebo naopak stanovení zvláštních pravidel vůči němu

Pozměňovací návrhy, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí

  1. 1.     Taxislužba
  • oprávnění řidiče taxislužby bude možné cizinci udělit jen na dobu, na kterou má pracovní a pobytové oprávnění, nejdéle na 5 let
  • zpřesnění právní úpravy tak, aby bylo povinností řidiče taxislužby užít při poskytování taxislužby vozidlo zapsané v evidenci vozidel taxislužby pro dopravce, který řidiče nejen zaměstnává (případně je jeho manželem či registrovaným partnerem), ale i poskytuje dotčenou přepravu; na to bude navázána i upravená skutková podstata přestupku řidiče taxislužby
  • rozšíření okruhu údajů, které musí zprostředkovatelé taxislužby vést v evidenci zprostředkovaných přeprav
  • oprávnění řidiče taxislužby bude možné udělit pouze osobě, která je držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo jiným členským státem Evropské unie

 

  1. 2.     Automatizovaná vozidla
  • změny právní úpravy zohledňující budoucí provoz automatizovaných vozidel
  • po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem se na řidiče nebudou vztahovat pravidla provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo
  • řidič musí být připraven na výzvu automatizovaného vozidla bezpečně převzít řízení
  • provozovatel vozidla nebude odpovídat za přestupek spáchaný v době, kdy automatizované vozidlo řídilo samo
  • povinnost řidiče zpřístupnit policistovi údaje o řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem nebo řidičem (z tzv. černé skříňky)
  • povinnost výrobce vozidla nebo jeho akreditovaného zástupce poskytnout policii a správním orgánům údaje o řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem nebo řidičem, má-li je k dispozici

 

  1. 3.     Doručování řidičských průkazů a karet řidiče a digitalizace této agendy
  • vyřizování agendy udělování a rozšiřování řidičského oprávnění, vydávání řidičského průkazu a karty řidiče a rozhodování o profesní způsobilosti řidiče bez nutnosti navštívit úřad
  • Žádosti, které patří k tzv. nejčastějším životním situacím, bude možné podat přes Portál dopravy (například v případě udělení řidičského oprávnění nebo při skončení platnosti stávajícího řidičského průkazu anebo v případě jeho ztráty, odcizení, poškození či zničení.)
  • hlavní podmínkou pro umožnění podání žádosti přes Portál dopravy je trvalý pobyt žadatele na území České republiky (o něm jsou totiž vedeny údaje v základních registrech) – žadatel se přitom musí na portálu řádně ztotožnit (například prostřednictvím bankovní identity)
  • správní poplatek bude hrazen prostřednictvím platební brány na Portálu dopravy
  • řidičský průkaz nebo karta řidiče budou moct být žadateli doručeny prostřednictvím výdejního místa, bude-li žádost podána přes Portál dopravy (současně zůstává zachována i možnost vyzvednout průkaz na úřadu)
  • osoby, kterým bude řidičské oprávnění uděleno nebo rozšířeno, budou nově moct řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů (nebudou muset čekat na převzetí řidičského průkazu)
  • nebude se vydávat potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení řidičského průkazu (v České republice bude dostačující držení řidičského oprávnění zapsaného v registru řidičů)
  • nebude nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz – zavádí se povinnost jej zlikvidovat (současně zůstává zachována i možnost odevzdat průkaz na úřadu)

 

  1. 4.     Stanice technické kontroly a stanice měření emisí
  • prodloužení doby platnosti evidenční kontroly na délku doby platnosti pravidelné technické prohlídky (významné snížení administrativní zátěže pro osoby zejména při zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla nebo vývozu vozidla v registru silničních vozidel – v případě platné pravidelné technické prohlídky nebudou muset podrobovat vozidlo evidenční kontrole)
  • získat profesní osvědčení kontrolního technika a vykonávat tuto činnost bude umožněno i osobám, které nesplňují požadavek na ukončené střední vzdělání s maturitní zkouškou nebo s výučním listem v oboru souvisejícím s výrobou, opravou nebo technickou prohlídkou vozidel – potřebné znalosti budou v případě absence tohoto vzdělání prověřovány novou zkouškou ze znalostí konstrukce vozidla prováděnou Ministerstvem dopravy
  • neprovádění formálních úkonů při výkonu státního odborného dozoru s použitím přistaveného vozidla, nebyla-li zjištěna žádná pochybení
  • evidence přestupků provozovatelů stanic technické kontroly a stanic měření emisí a kontrolních techniků a evidence státního odborného dozoru nad jejich činností v informačním systému technických prohlídek, a to za účelem možnosti odnímání příslušných oprávnění v případě opakovaného porušení jejich povinností

 

  1. 5.     Evidence diplomatických vozidel
  • stanovení zvláštních důvodů pro zamítnutí zápisu vozidla do evidence diplomatických vozidel ze strany Ministerstva zahraničních věcí
  • zakotvení povinnosti výměny tabulek s registračními značkami přidělenými k těmto vozidlům tak, aby registrační značky všech diplomatických vozidel odpovídaly nové podobě jejich grafického vyobrazení (od 1. ledna 2027)

 

  1. 6.     Ohlašování dopravních nehod
  • navýšení výše škody rozhodující pro vznik povinnosti oznámit dopravní nehodu policii ze 100 000 Kč na 200 000 Kč
  • možnost pořizovat společný záznam o dopravní nehodě, která nemusí být oznámena policii, prostřednictvím webové aplikace spravované Českou kanceláří pojistitelů

 

  1. 7.     Mýtné
  • možnost zpoplatnění užívání silnic II. a III. třídy a na území hlavního města Prahy místních komunikací I. třídy mýtným – tuto změnu si prosadila Asociace krajů – jednotlivé kraje se budou moci rozhodnout o zpoplatnění jimi spravovaných komunikací samy, ale budou nést náklady na zpoplatnění silnic
  • účinnost až od 1. ledna 2029 (Rada AKČR žádá o zařazení silnic II. a III. tříd do připravovaného výběrového řízení na nový mýtný systém pro období 2029–2039 za podmínky, že případné zařazování jednotlivých úseků silnic bude vždy projednáno a odsouhlaseno s jednotlivými kraji)

 

  1. 8.     Rozšíření výjimek z omezení jízdy některých vozidel
  • doplnění výjimek ze zákazu jízdy vybraných vozidel na dálnicích a na silnicích I. třídy ve vymezených obdobích (zejména v neděli v době od 13:00 do 22:00 hodin):
  • při jízdě související s přepravou zboží podléhajícího rychlé zkáze bude možné ve vozidle vézt vratné zálohované obaly
  • při jízdách bez nákladu souvisejících s jízdami, pro které platí vybrané výjimky, bude možné vézt přepravní pomůcky
  • rozšíření okruhu výjimek i na případy odstraňování havárií energetických zařízení

 

  1. 9.     Další změny
  • upuštění od povolování umísťování podélných vedení do pozemních komunikací silničními správními úřady – návaznost na nový stavební zákon
  • zakotvení nového standardu kvality a bezpečnosti poskytovaných veřejných služeb v přepravě cestujících, a to jak v drážní, tak silniční dopravě, podle kterého budou muset být vozidla vybavena informačním zařízením umožňujícím akustické podávání informací slabozrakým a nevidomým osobám před nástupem do vozidla
  • zakotvení zvláštního přestupku řidiče nákladního vozidla s hmotností nad 12 tun, který poruší zákaz vjezdu vyplývající z dopravní značky

Více na: portaldopravy.cz


(tisková zpráva)

MDČR


< Zpět na výpis článků Tiskové zprávy |  • 22.05.2025 | Zobrazeno: 39× |



Dopravní značky

 Dopravní značky


Dopravní situace

 Dopravní situace


Dnes je :

sobota 14.6.2025 
svátek má Roland  zítra Vít

Reklama

Adresa
Hradešínská 2409/57
Praha 10 - Vinohrady

Provozní doba
Út: 16:00 - 19:00
Čt: 16:00 - 19:00

Kontakt
Email: seidl@autoskolaseidl.cz
Telefon: +420 739 879 129


Dokumenty k přihlášení


Jak nás najdete

Ze stanice metra Flora (A) jednu zastávku tramvají do stanice Orionka (tramvaje: č. 10 a 16), autobusem do stanice Orionka (autobusy: č. 136 a 175), pak ulicí Říčanská dolů a po 200 m odbočte vpravo!


Mapa